Meer- en hoogbegaafd

Ons aanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen

Op Kon-Tiki vinden we het belangrijk dat ieder kind wordt uitgedaagd om te groeien — ook wanneer leren soms juist té makkelijk lijkt te gaan. Voor onze meer- en hoogbegaafde (MHB) leerlingen bieden we daarom een speciaal programma met verschillende leerlijnen, waarin talentontwikkeling, eigenaarschap en plezier in leren centraal staan.

Voor jonge kinderen (groep 1-2) met een ontwikkelingsvoorsprong bieden we een passend aanbod binnen het rijke spel en de thema’s vanuit NKC (Nederlands Kennis Curriculum). We werken hierbij met levelspel, waarbij kinderen op hun eigen niveau kunnen onderzoeken, ontdekken en verdiepen. Door uitdagende en verrijkende opdrachten aan te bieden binnen hun spel, stimuleren we hun nieuwsgierigheid, creativiteit en denkvaardigheden. Zo krijgen ook onze jongste leerlingen de ruimte om te groeien en te bloeien binnen een veilige en inspirerende leeromgeving.

Leerlijn 1 richt zich op verdiepend en verrijkend werk binnen de eigen groep. Nadat de basisinstructie en de compactlijn zijn afgerond, werken leerlingen aan uitdagende opdrachten die aansluiten bij hun interesses en niveau. Wekelijks krijgen zij begeleiding van onze MHB-specialist Danielle, die samen met de leerlingen kijkt naar hun planning, leerdoelen en reflectie op het leerproces. Thema’s zoals de leerkuil en leren leren komen hierbij nadrukkelijk aan bod, zodat leerlingen niet alleen meer leren, maar ook beter leren.

Leerlijn 2 biedt een extra verdieping voor leerlingen die nog meer uitdaging nodig hebben. Naast het verrijkende werk in de klas nemen zij deel aan een projectgroep, waarin zij met leeftijdsgenoten uit andere groepen werken aan thema’s vanuit de methodiek Briljant. Zo onderzoeken zij complexe onderwerpen en leren ze samenwerken met peers die op vergelijkbaar niveau denken en leren. Er zijn projectgroepen voor groep 3/4, 5/6 en 7/8.

Indien nodig bieden we daarnaast maatwerk via kleine arrangementsgroepjes, waarin leerlingen extra ondersteuning krijgen bij specifieke leervragen, zoals executieve vaardigheden of omgaan met de leerkuil. Op deze manier zorgen we ervoor dat ieder kind, op elk niveau, de kans krijgt om zijn of haar talenten volledig te ontwikkelen.